fredag 3 januari 2014

HängaPåLåset Gener...Minnen från min barndom & Sven-Bertil Mårtensson ..



perfekt dag

att hänga på låset på Kulturhuset
nåväl...hänga på låset är ju mitt motto här i livet "kvinnansomoftastärpinsamttidig"
men idag är det bra att ha pinsamma tidiga gener för nu hägrar julovet och jag tycker inte om att trängas..
vi hann skapa..läsa och botanisera omkring i detta mecka för boknördar..innan massan kom ..
annars har jag funderat..
lite 
var hos min fina Maud härromdagen och hon berättade om lite ditt o datt 
ett namn från min barndom fastnade Sven-Bertil Mårtensson
några år i mitt tidiga liv bodde jag i mitt i skogen ..vi pratar John Bauerskog
älgarna klampade förbi oss utanför fönstret varje frukost
då vardagsmat nu abstrakta minnen
mmm..fantastiska skogsmulletider
över åkern..där tranorna dansade bodde familjen Mårtensson 
denna stora Bondfamilj ..
hängde där jämt ..typ
inte bara när jag på morgonen hämtade dagens mjölk och pussade kalvarna...
 utan barnen i detta hushåll var mina vänner..vi byggde avancerande kojor i dessa skogar..åkte på egengjorda livsfarliga isbanor ..vi gjorde lerkrukor från de leriga åkrarna.
.ja vad gjorde vi inte..
mamman i familjen bakade dessutom kakor som jag fortfarande känner smaken av
..Bahh..dessa kolalängder var att dö för
..
mellanbarnet var så otroligt duktig med pennan..
djupt imponerad tiggde jag den ena teckningen efter den andra " ochdeliggerfortfarandeikällareniminaminnenssaker"
det var Sven-Bertil
och han visade sig givetvis utvecklas till denna enastående porträttkonstnär
flyttade hemifrån när jag var tolv 
..sen dess har jag inte tittat över axeln 
tills nu 
annars har visom vanligt dessa dagar haft fullt hus här hemma
 det har bjudits på Amerikanskpannkakslunch..lite mer punschlunch osvosv...
detta är givetvis min inspiro denna dag 











































och detta bidde resultatet av våran lilla skapande stund på Kulturhuset..bara prickarna som saknas..
igår hämtade jag kraft ur dansen
oherregudvaddetärroligt
min favorit var tyvärr inte där men jag dansade med  tyskar..jänkare..finnar..Holländare ..ja name it 
alla kvar sen Snowball som hägrat senaste veckorna
då fick jag iallafall en liten bit av detta också..
fantastiskt roligt ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar