söndag 18 september 2011

Visa mig din hylla så vet jag vem du är....& härliga Söndagstankar






en lång..svullstig Söndagsfrukost med en Holly som tar sig friheter..som sig bör..



Söndagstankar..
 ...att det är roligt med inredning..det tycker väll alla vi som har fyra väggar..
för femton år sedan när jag började i branschen så var det riktigt tråkigt ..
det skulle vara minimalistiskt med rena vita sobra hem..
..fick slita som ett djur för att få människor att plocka in själen i hemmet..
det första jag sa till mina kunder var..
-visa ditt källarförråd eller garderober..det var där jag hittade vilka de var ..de som bodde i hemmet.
.konstigt..men kul när de nästan grät av tacksamhet när det var klart..inredningsterapi ..?
så förr var mottot...
 -Visa din garderob och jag ser vem du är.. till nuförtiden-Visa din hylla och jag ser vem du är/vem du vill vara..
nu börjar det luckras upp och folk vill visa vem de är och framförallt vågar leka mer..
sätta in mer knasiga malplacerade saker på väggar och hyllor..ja det är ju där vi oftast förvarar våra minnen..böcker och favvosaker..
risken med detta är ju att människor köper sig till " personlighet för dyra pengar ".
.för nu finns det ju detta överflöd av saker och ting som verkligen är vackra men blir det bara det som finns i hemmet då är vi ju tillbaka på ruta ett
..så tackolov att loppisen/affektionsvärdet har blivit "hippt" så det mixas upp i hemmen..



                                      



bild från paret bakom dustydecos hem 



från Leslie Williamson
     

                 ..att våra kära ägodelar blir till installationer i hyllor och att vi vågar fortsätta vidare ut på    golven så det händer något mer.. roligt..

                                                


                                                                    leslie Williamson










       




...därför är väll det konstigt att de stora inredningskomlexen inte hakar på denna ubertrend i tiden..
Vi i Sverige är inte riktigt där ännu..
för några år sedan gjordes PUBhuset i om till ett riktigt forum för det udda..estetiska med mix av spännade utställningar, ja det mest spännande som jag sett i Stockholm ..
jag ger det ett år sa jag ..tyvärr hade jag rätt..
speciellt när ROOM flyttade dit från de vackra lokalerna på Kungsholmen..
Stockholm blir bara fattigare och fattigare på superställen när det verkligen ligger i tiden..
...

...ska jag beslag ta hästen eller grisen..hmmm
för några år sedan kanske då jag tog vad jag ville ha..nu är jag mer stillsam av mig..?
efter en dag fylld till bredden av loppis..måleri..och uppsättning av hylla på köksvägg så avslutades den med karusellåkning på grönan..grönans sista dagar för säsongen..jipiiii dåär verkligen hösten här..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar