torsdag 18 augusti 2011

tyngden och bräcklighetens gråa & behöver lugna dova färger



HumörHolly rullar omkring bland sten och grus

..vilken härligt blåsig småkylig dag..
eftersom jag går här hemma med murbruksdamm över hela mig så passar det ju bra att lägga in några bilder på en av mina favvo kulörer grått i olika nyanser
..gråmurrigt..stengrått... kan dra mot brunt..blått ..svart
och den utopiska gråvita himlen som jag alltid försöker återskapa i mina målningar
..gråa nyanser i havet..skymningen..
har aldrig klarat av starka färger..
gör ont både o öga & själ
.kanske är det för jag är en sådan energisk person och behöver lugnande färger omkring mig när jag ska landa 
.nedstressande
 grått..vitt..svart
det finns någon skiftning i det gråa som tilltalar  och inspirerar mig och det ligger ju i tiden också så nu finns det ju överflöd av bilder...

..när jag som ung kvinna jobbade hos Kontfrämjandet i fem år..
blev man mycket bortskämd på att få konst..grafik
valde ut flera av min favorit Eva Zettervall
en av dem hette
"Tyngden och bräckligheten mina systrar och bröder"
vackra ord som estat sig fast


tyngden och bräcklighetens färg..

















                                  


                                                                         


















                                                                                  
Tyngden och bräckligheten irollen som mamma..
sammansvetsade hela livet
stort
fantastiskt
är så unnad 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar