torsdag 4 oktober 2012

Årstider byter både skepnad & stadsdel..In the mood


kanelbullens dag anammar vi givetvis

..tidigt i morse tog vi stora kliven ut mot Djurgården..
första anhalten var givetvis helinvoltaire finns det något annat hak än detta när regnet öser ned och det är ruskigt värre ..
där möts man av en hjärtlig värme och femtiotal ljus + ett fantastiskt uppdukat bord av allehanda lyxkulinariska mumsbitar..
vidare på sedvanlig runda i  junibacken..
tänk vad tiden går fort men förändras  inte så värst mycket..
för ca tjugofem år sedan  
..hmmm..är det verkligen så längesen ..??
 jobbade jag som rammakare på Frameland som låg på Drottninggatan
jag och sju grabbar ..gissa vilken jargong det var på det stället..men kul hade vi 
då låg en alldeles bedårande butik precis vid hörnan där man gick in till centralbadet..
jag hängde där jämt.
butiksinnehavaren hade de mest vackraste saker jag kunde drömma om.
.blandannat otroligt vackra stora krukor som han tog in från Portugal..jag köpte en hel del även om det grävde djupa hål i plånboken..
men så flyttade han ..vet inte vart tyvärr 
men istället öppnade butiken årstider som gick i hans anda men mer loppis..
fantastiskt fin butik med själ.
.tror att den låg där i över tjugo år..men stängde för ett tag sen ...men har nu slagit upp portarna på söder..
nu i namnet In the mood
gissa vem som kommer slira i kurvan imorgon när jag ska till söder... 


























..ja vad säjer man om tidens tand..om nu det ska förändras ska det väll vara till det bättre..?
Drottninggatan som det var för tjugo år sedan är inte sig lik..
då rådde det en råbarkad ruffig anda med själ där..
där samsades en fantastisk ostbutik i gammal anda med porrbiografen fenix..härliga gamla fik och inte att glömma mitt aboluta saknad avden  "äldre upplagan av centralbadet" och mitt stamhak bistro bohem med personligheterna bakom bardisken
det var tider det..
men igår bidde det  ju en tripp till IKEA ..
fyndade dessa vackra stora krukor som jag ska fylla med vitlök..
som sagt imorgon blir det shoppingrunda till Söder



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar