torsdag 8 december 2011

Bland tomtar & troll.. smell walk och kärleken till John Bauer..

Bland pepparkaksdeg och John Bauers tomte


..Idag har det julats på allas vår Junibacken..
igen..så skönt med mittiveckanskort helt tomt på folk..inget stress några enstaka förskoleklasser som springer omkring annars råder tomtelugn..
bara entrén gör mig lycklig..
jag som vuxit upp mitt i de djupa skogarna i Västergötaland påminns alltid när jag kommer hit hur otroligt förälskad jag var i John Bauers tomtar och troll
..kunde med min vilda barnafantasi känna sådan närhet och igenkännande när jag satt på de stora stenarna i skogen just där John Bauer hittade sin inspiration..
inte var det prinsen eller prinsessan jag var fäst vid ..icke ..det var de stora härliga trollen
..ända från barnsben har jag fastnat för det udda ..lite märkliga.
.kanske för det triggar igång fantasin..

här är några andra som har lite märkliga hem..fantastiskt

Tolaas är halv-norsk, halv-isländska, och bor i Berlin.Hennes konstnärskap utforskar luktsinnet så hennes hem är ett labratorium..




Varje lukt i Tolaas "arkiv är märkt med datum och plats de samlades in.











hon  arkiverar dem i ett personlig doftbibliotek av 6723dofter..otroligt




biderna är givetvis ett reportage av theselby



 kvinnan in action ..bilden heter smell walk...fantastiskt



vet inte hur det blir med lilla älsklingen men mycket gos med trollen blir det..sen tycker jag om att köpa äldre upplagor av böcker..hittade denna..
Bland tomtar och troll. En samling sagor med teckningar av John Bauer och Einar Norelius. Red. Cyrus Granér. Tjugonionde årgången.". Stockholm, Åhlén & Åkerlunds förlag, 1936. 8:o. Illustrerad med färgplanscher. 120 sidor
här för endast 200 kr
bästa julklappen ever..enligt mig
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar