måndag 21 november 2011

Pepparkaksland..Tove Jansson & min önskelista från Esty..

vi har landat i pepparkaksland..Ikea


..om det inte vore så bökigt att åka ut till detta julens lilla myspepparkaksland så skulle jag åka dit och ta min morgonlatte every day
...ta med mig mina fula utslitna julstrumpr och sitta i varje litet mysrum som dignar av allehanda julpynt
..stor mysfaktor..
kom givetvis hem med lika tunga dignande julkassar
..hmmm..hur mycket tingeltangel kan man hitta för varje år
..men mesta är ju förbruksvaror..ljus i alla former servetter med olika julgubbar på.
energilampor till alla tio fönster..ja alla ska ha sina egna stjärnor..mycket viktigt..
sitter hemkommen och skriver i väntan på förare och bil för att hämta ett lass med tavlor
..Lidingö..galerieq är målet för dagen..
skulle hämtat för länge sen men tiden springer ifrån en..
sen jobbar jag hårt på min egna lilla önskelista..
 vad har vi då från vår granne Findland.
muminmamma Tove Jansson och Märta Tikkanen
..vilket kulturarv..
två av de kvinnor som föjlt mig under min uppväxt..
de andra favoriterna kommer från Danmark
..mer om de senare
               varvar dessa fina bilder från Tove Janssons ateljéi Helsingfors med önskeklappar från Esty..








till mina pennor..de finns här










                                       
                                                            fina prisskyltar och dessa här






        mumin blidde ju pensionär för dryga året sen ..läs mer i denna fina artikel som DN hade




                                  
                         . det finns hur mycket som helst..det är bara att skriva lista till tomten




..mmm..vad säjer man Holly iklädd mumin från topp till tå med muminpappan och mamman nedanför
..hon går inte många meter från dem ..har även inskaffat ett muminhus på loppis i somras av en finsk äldre dam som haft detta lilla hus i många år
..nu tillbaka till köket som blev lite krångligare än jag hade skissat..
men så är det ju med byggen..flexibilitet och ändrade planer hela tiden men det är ju det som gör det hela mer spännande..
by the way..hur mörkt var det inte på Lidingö då..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar