torsdag 28 juli 2011

Författarkrog..böcker..& pizza på på Rydbergs


älskade lilla Holly Rose vid dagens fikulerastund


en riktig varm klibbig storstads hetta har vi vandrat omkring i idag...
usch inte mitt favvoväder precis..
men en liten tur till skansen..fikulerastunder..en sväng på stan och slutetappen författarkrogen nr 1 Rydbergs..
när jag jobbade som rammakare för ca 20 år sedan på Drottninggatan så ramade jag in alla  svartvita författarpoträtt som klär väggarna och vi fick billigare lunch på i mitt tycke stans finaste innegård..
den ägdes då av en madam ..hon såg ut som en sträng bohemisk judinna med stark integritet lite lätt kutryggig var hon alltid klädd i olika långkoftor.. 
..respekt blev ordet när hon steg in genom dörrarna.
.helt fascinerad var jag givetvis ..
älskar ju udda..starka kvinnor




så vad passar bättre än att vältra sig i mitt absoluta favvoämne..böcker...





                            det är inte bara min bibel som ser ut som denna ..fantastiskt..







     hur mycket jag än målar så kommer jag aldrig komma upp i det skrivna ordets underbara
                                                                           estetik..








                                          

                                       kolla in denna vackra bok om japanska kimono..




formbyggda hyllor som omringar ett rum är väll det finaste som finns..fullsmäckade med godsaker



brukar leta gamla brev..anteckningar på loppisar och antikvariat för att ha till mina collagtavlor...men








                                     här har de blandat boktapet och hylla tillsammans..











sådär ja...på madam Rydberg tid skulle hon förmodligen fått slag om hon sett att det finns pizza på menyn...
 tiden har ju hunnit ikapp med snabbmat och den var ju såååå vansinnigt god..

1 kommentar: