lördag 11 juni 2011

tack P-O för fina år..


fikulera på söder idag 30+..hujedamigvadvarmt..


Holly hade sin batik T-shirt på sig..
den påminde mig om min mamma som på 70-talet band snören runt älsklingtröjorna som blivit för slina och doppade dem i diverse  färgbad..
det 70-tal som jag tillbringade några år på gården Änglagård i P-O skonstnärshem..
ja det är samma gård som filmen ..
kom ihåg att Colin Nutly hyrde in sig på övervåningen och jag tyckte han
 " utifrån mina barnaögon"
 var grymt skäggig och läskig..där ser man ..
Men vill ge en liten minneshyllning till just min farbror P-O Rosén som gick bort nu i år "alldeles för tidigt" i den fruktansvärda sjukdomen ALS.

P-O från just 70-talet


När jag flyttade hemifrån vid 13 års ålder så hyrde jag ett rum av min farbror P-O Rosén
,som då flyttat in till en stor våning i U-hamn ..
har tidigare berättat att vi bodde på gården Änglagård där han hade sitt hem..
jag betalade hyran genom att spänna upp och grunda hans målningar..
fick givetvis förmånen att vara i hans stora ateljé och använda all material.. 
som ett barn i godisbutik befann jag mig i skapartrans..
det gick några år tills han gifte sig med mammas vännina och för 15 år sedan flyttade han  till Spanien där han hade en stor ateljé utbyggd över havet..

































 man ser på hans senare målningar var hjärtat befann sig..
 lägger in mer målningar av honom senare..
kommer alltid minnas honom med ljusa tacksamma tankar för den del av min barndom som var vacker och formade mig..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar